maandag, mei 07, 2007

ICT in het (Nederlandse hoger) onderwijs

In de mei editie van de SURF E-learning Themasite trof ik een bericht aan over het hergebruik van materialen en methodieken in het hoger onderwijs dat in het kader van het e-Learning Research programma 2006 van SURF is uitgevoerd. In dit digitale beslissingsdocument wordt een schema beschreven dat door managers en andere beslissers in het hoger onderwijs gebruikt kan worden bij het mogelijk maken en stimuleren van hergebruik van elders ontwikkelde onderwijsmaterialen en –methodieken door hun docenten. "In dit digitale beslissingsdocument kan de lezer heen en weer gaan tussen beslissingsschema, richtlijnen en instrumenten, een korte beschrijving van het praktijkvoorbeeld waarop een specifiek instrument is gebaseerd, en een gedetailleerde beschrijving van de praktijkvoorbeelden." Een interessant instrument!

In dezelfde nieuwsbrief trof ik ook nog een ander bericht aan over Second Life in het onderwijs. Op 1 maart gingen de deuren van de virtuele VU campus open. In deze virtuele campus in Second Life worden allerlei (onderwijs)experimenten uitgevoerd. Deze experimenten dienen om onderzoek te doen naar virtuele werelden, maar ook om onderwijs en onderzoek te ondersteunen. De vraag is daarbij niet hoe onderwijs in Second Life eruit moet zien, maar hoe de specifieke kenmerken van Second Life een rol kunnen spelen in onderzoekend leren, reflectie en zelfstandig oordelen.

In de EduSite nieuwsbrief van week 18 trof ik een kritisch bericht aan waarin onder andere ook het bovengenoemde VU-eiland wordt besproken. "De EduSite bezocht Second Life, ging op zoek naar hoger onderwijsinstellingen en trof vooral leegte aan." Dit document bevat veel links naar de verschillende eilanden en gebouwen die hoger onderwijs instellingen in Second Life hebben ingericht. Interessant om eens een kritisch artikel over de verschillende initiatieven van het Nederlandse hoger onderwijs in SL te lezen.

In de Edusite nieuwsbrief van vorige week stond ook een artikel over de mogelijkheden van SL voor het onderwijs. In dit artikel tref je de link naar sloodle aan "dat werkt aan koppelingen tussen de gangbare leermanagementsystemen en 3D-omgevingen zoals Second Life: al je leermaterialen en hulpmiddelen binnen handbereik in een massale multi-user virtuele wereld in 3D".