Mobiele beloften van 2007
In de telegraaf van afgelopen donderdag (Imail, blz. T18) las ik een bericht over de mogelijkheden voor het vergelijken van prijzen. "Toshiba heeft een opmerkelijke zoektechnologie ontwikkeled, waarbij de foto van de barcode van een product volstaat om via internet testresultaten te kunnen opvragen. Wie in de winkel staat en twijfelt over de aanschaf, weet hiermee in tien seconden hoe andere consumenten erover oordelen. Het systeem is in staat om aan de hand van zo'n 100 websites na te gaan of het gemiddelde oordeel positief of negatief uitvalt." "(...)Toshiba verwacht in loop van 2007 over duizenden verschillende producten informatie te kunnen geven. Om te beginnen in Japan."In hetzelfde artikel wordt ook de (voorzichtige) doorbraak van WIMAX in 2007 voorspeld. WIMAX combineert de snelheid van een Wifi-verbinding met de reikwijdte van het (langzamere) umts of gprs. Ik ben benieuwd...
Daarnaast werd in dit artikel ook gemeld dat onderzoekers bij Nokia een systeem hebben "ontwikkeld dat het mogelijk maakt om fysieke objecten te identificeren via de mobiele telefoon. (...) De technologie hiervan komt goeddeels overeen met een lopend project in Japan dat Geovector heet. Hiervan is de commerciele software reeds beschikbaar." Om hiervan gebruik te kunnen maken moet een mobieltje een gps, een acceleratiemeter en een kompas hebben. Als je mobiel een internetverbinding gemaakt heeft, "is hij in staat restaurants, hotels en andere gebouwen te identificeren en vervolgens basisinformatie te leverenover deze objecten."
Het klinkt allemaal veelbelovend. Ik ben benieuwd hoeveel van deze en andere in het artikel genoemde trends en technologieen gebruikt zullen gaan worden. De tijd zal het leren.
<< Home